Poczta elektroniczna |
Serwer proton jest serverem list dyskusyjnych. Instytuty, zespoły badawcze i inne organizacje działające na wydziale mogą ubiegać się o założenie dla nich list na tym serwerze. W celu usprawnienia komunikacji pomiędzy prowadzącymi przedmioty a słuchadczami zakładane są przedmiotowe listy dyskusyjne.
Wszyscy pracownicy i studenci Wydziały Elektroniki i Technik Informacyjnych otrzymują konta na serwerach wydziałowych elektron lub mion. Identyfikatory tych kont (login name) są tworzone według następujących zasad:
W podobny sposób generowane są aliasy pocztowe:
Ponieważ jednak aliasy mogą być znacznie dłuższe więc konflikty rzadziej występują. Jak pokazuje praktyka dotyczy to zaledwie ok. 3% wszystkich użytkowników.
Tak więc w adresy pocztowe wszystkich pracowników wydziału mają postać: I.Nazwisko@elka.pw.edu.pl lub I.Nazwisko.n@elka.pw.edu.pl zaś studentów: I.Nazwisko@stud.elka.pw.edu.pl lub I.Nazwisko.n@stud.elka.pw.edu.pl gdzie I jest pierwszą literą imienia, Nazwisko jest nazwiskiem a n cyfrą rozwiązującą ew. konflikt adresów.
Duża część pracowników i studentów ma możliwość korzystania z systemów oferujących lepsze warunki pracy (większe zasoby dyskowe itp.) niż serwer elektron lub mion. Osoby te mogą być zainteresowane przekierowaniem poczty przychodzącej na serwer elektron/mion tak aby trafiała na ich system. W tym celu wystarczy aby w swoim katalogu domowym na maszynie elektron lub mion utworzyli plik o nazwie .forward i wpisali do niego adres na który przesyłki mają być kierowane.
Uwaga! Plik ten powinien mieć prawa dostępu: rw------- Co można osiągnąć wydając polecenie:
chmod 600 .forward
Przesyłki forwardowane przez maszyny elektron/mion podlegają przekształceniom zgodnym ze standardem SRS.
Skrzynki pocztowe użytkowników maszyny elektron są objęte limitem (czyli tzw. quotą). Wobec szczupłości zasobów dyskowych należy (i w konsekwencji niskich limitów) należy pamiętać, że przekroczenie limitu uniemożliwia dostarczenie poczty i powoduje zwracanie przychodzących listów do nadawcy.
Poczta przechodząca przez serwery elektron i mion jest sprawdzana przez programy antywirusowe AmaVis i Sophos Sweep. Jeżeli w przesyłce stwierdzą one obecność wirusa to przesyłka taka jest zwracana do nadawcy z odpowiednim komunikatem. Przesyłki, w których nie zostanie wykryty wirus opatrywane są dodatkowym nagłówkiem X-Virus-Scanned: i przesyłane dalej.
Poczta przechodząca przez serwery elektron i mion jest sprawdzana przez programy AmaVis i SpamAssassin. Jeżeli w przesyłka zostanie uznana za pocztę reklamową (SPAM) to przesyłka taka jest oznaczana nagłówkami X-Spam-Status: Yes, ..., X-Spam-Level:, X-Spam-Flag: YES a w nagłówku Subject: wstawiany jest ciąg znaków ***SPAM***.
Przesyłki oznaczone w ten sposób nie są dostarczane do skrzynki pocztowej ani forwardowane ale są gromadzone w folderze SPAM0 - jest to w katalogu domowym użytkownika plik Mail/SPAM0. Codziennie o północy pliki o nazwach Mail/SPAM<n> są przemianowywane na Mail/SPAM<n+1>. Pliki o nazwach Mail/SPAM<n> dla n > 7 są automatycznie kasowane. Dzięki temu foldery SPAM* zawierają zawsze odpowiedznio:
SPAM0 - przesyłki z dnia dzisiejszego, |
SPAM1 - wczorajszego, |
SPAM2 - przedwczorajszego, |
..., |
SPAM7 - sprzed 7 dni. |
Filtry antyspamowe mogą czasem zaznaczyć jako spam również normalne, użyteczne przesyłki. W takich przypadkach prosimy użytkowników o przesłanie takiego listu wraz z kompletem nagłówków na adres:
nospam@elka.pw.edu.pl
natomiast przesyłki reklamowe (SPAM), które nie zostały zaznaczone jako SPAM prosimy przesyłać na adres:
spam@elka.pw.edu.pl
Uwaga! Aby nie umożliwiać spamerom osłabiania skuteczności fitrów przesyłki wysłane na powyższe adresy nie są przetwarzane automatycznie. Wskutek tego reakcja na przesłane listy i ew. modyfikacja filtrów będzie następowała ze sporym opóźnieniem (ok. dwóch dni roboczych).
Bardzo istotne jest aby w przesyłce zachowały się wszystkie nagłówki a w szczególności: X-Spam-Status: i Received:. Dlatego w programie pocztowym nie należy używać funkcji Forward tylko Bounce (o ile jest dostępna). Nie należy też kopiować treści listu metodą cut/paste. Natomiast dobrą metoda jest zapisanie listu do pliku dyskowego i przesłanie go jako załącznika.
E-mail: J.Sobczyk@ia.pw.edu.pl |
Zespół Obsługi Informatycznej Wydziału Elektroniki i Technik Informacyjnych |